درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان اگر زگیل های شما باعث ایجاد ناراحتی نشوند، ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. اما اگر علائم شما که شامل خارش، سوزش و درد هستند یا زگیل های تناسلی قابل مشاهده باشند و باعث ایجاد تنش روانی در شما گردند، پزشکتان می تواند با دارو یا جراحی به از بین بردن آن کمک کند. در هر حال، احتمال بازگشت ضایعات بعد از درمان وجود دارد. برای خود ویروس درمان وجود ندارد.

درمان زگیل تناسلی

✅ دارو و پماد برای درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان می تواند شامل استفاده مستقیم پماد روی پوست باشد. از جمله این پمادها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

➖ ایمی کوئیمود (آلدرا، زیکلارا)

این پماد به نظر می رسد توانایی دستگاه ایمنی شما برای مبارزه با زگیل های تناسلی را افزایش دهد. وقتی پماد روی پوست شما است، از رابطه جنسی خودداری کنید. این پماد ممکن است کاندوم و دیافراگم را ضعیف کند و ممکن است پوست شریک جنسی شما را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی قرمزی پوست است. دیگر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، خارش یا درد بدن، سرفه، راش پوستی یا خستگی باشد.

➖ پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس)

پودوفیلین یک ماده با پایه ی گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را تخریب می کند. این محلول باید توسط پزشکتان استفاده شود. پودوفیلوکس حاوی ماده فعال مشابه است، اما قابل استفاده توسط خودتان در خانه است.
ممکن است پزشک شما ابتدا استفاده از پودوفیلوکس را توصیه کند و احتیاط های لازم برای جلوگیری از ایجاد تحریک در پوست اطراف را به شما بگوید. هیچگاه از این دارو برای درمان زگیلهای تناسلی داخلی استفاده نکنید. استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نشده است. عوارض جانبی ممکن است شامل تحریک خفیف پوستی، سوزش یا درد باشد.

➖ تری کلرواستیک اسید (TCA)

این درمان شیمیایی زگیل های تناسلی را می سوازند و می تواند برای زگیل های درونی نیز استفاده شود. عوارض جانبی می توانند شامل تحریک خفیف پوستی، سوزش یا درد باشند.

➖ Sinecatechins

این کرم یا پماد برای درمان زگیل های تناسلی خارجی و زگیل های درون یا اطراف مقعد استفاده می شود. عوارض جانبی اغلب خفیف هستند و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشند.

توجه
سعی نکنید زگیل تناسلی را با داروهای درمان کننده بدون نسخه برای زگیل، درمان کنید. این داروها برای استفاده در نواحی حساس بافت تناسلی مناسب نیستند. استفاده از داروهای بدون نسخه برای این هدف حتی می تواند باعث ایجاد درد و تحریک بیشتری شود.

✅ جراحی
ممکن است شما برای برداشتن زگیل های بزرگ، زگیل هایی که به دارو پاسخ نمی دهند یا –در صورتی که باردار باشید- زگیل هایی که نوزاد شما هنگام زایمان امکان تماس با آن ها را داشته باشد، نیاز به جراحی داشته باشید. گزینه های جراحی شامل موارد زیر هستند:

➖ منجمد کردن با نیتروژن مایع (کریوتراپی)

منجمد کردن با ایجاد کردن تاول در اطراف زگیل شما عمل می کند. با بهبود پوست شما، ضایعات می ریزند و به پوست جدید اجازه تظاهر می دهند. ممکن است شما نیاز به تکرار این درمان داشته باشید. عوارض جانبی اصلی شامل درد و تورم هستند.

➖ الکتروکوتری

این فرآیند از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند. ممکن است شما بعد از این فرآیند مقداری درد و ورم داشته باشید.

➖ برداشتن به وسیله جراحی

ممکن است پزشک شما از وسیله ویژه ای استفاده کند تا زگیل ها را بردارد. شما برای این درمان به بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی نیاز دارید و شما ممکن است بعد از فرآیند کمی درد داشته باشید.

➖ درمان با لیزر

این رویکرد، چیزی که از اشعه بسیاری قوی نور استفاده می کند، می تواند گران باشد و معمولا برای زگیل های گسترده و آن هایی که سخت درمان هستند استفاده می شود.